Blog

Fotoblogga

Ett smart sätt att nå ut som tyvärr ofta faller i skymundan är givetvis bloggen. ”Men bloggen är ju död”, kanske du tänker nu. Fel. Det stämmer faktiskt inte. Vad du antagligen tänker på och som dock stämmer är att bloggen förlorat delar av sin dragningskraft i förhållande till alla nya sociala kanaler som dykt upp och som konkurrerar om uppmärksamhet.

Faktum kvarstår att det finns goda anledningar för dig som vill nå ut med dina fotografier att driva en fotoblogg parallellt med dina övriga marknadsföringsinsatser.

Fem goda anledningar till att fotoblogga:

  • Du äger själv kanalen, inget beroende av mediejättarnas plötsliga villkorsändringar
  • Långsiktigt mycket SEO-vänligt forum om du orkar upprätthålla dina SEO-rutiner
  • Inga externa distraktioner som annonser från tredje part som distraherar och stör dina besökare
  • Ett smart sätt att påvisa din kunskap genom att dela med dig att din ”know how” och expertis. Tänk guider, tutorials och snabba tips
  • Så och du ska skörda. Visste du att merparten av de personer som startar en blogg antingen raderar den eller så orkar de inte upprätthålla publiceringsrutiner, vilket i sin tur straffar sig med sämre ranking på Google. Härda ut och bestäm från början en uppdateringsfrekvens som är rimlig för dig, det kommer att gynna ditt varumärke som fotograf.